cum-calculezi-pretul-fotografiilor-tale-1-580x387

Cat valoreaza fotografia ta?

Mai este putin timp pana cand sezonul, mult asteptat de catre toti fotografii din Romania il asteapta, sezonul evenimentelor (nunti, botezuri s.a), motiv pentru care m-am gandit sa vedem impreuna cum am putea calcula corect, eficient, dar si profitabil pretul fotografiei noastre.

Care este pretul avantajos, atat pentru noi ca fotografi, dar si pentru clienti? Mai jos ai o metoda simpla prin care sa iti calculezi singur pretul pentru o fotografie comerciala sau de eveniment.

NU trebuie sa detii diplome de specializare in contabilitate, oameni de marketing sau vre-un curs de specialitate pentru a putea cere un pret corect pe fotografiile tale.

Pentru ca la inceput cu totii facem greseala de a lucra gratis, “PENTRU PORTOFOLIU” sau “LUCREZ GRATIS PENTRU RECOMANDARI” trebuie sa dispara din gandirea noastra, ca fotografi, pentru ca nu se va intampla asta. Facand munca voluntara, nu faci bine nimanui. Nici tie, nici clientului, dar nici colegilor de brasla.

Ideea este ca noi fotografii, vindem un serviciu, nu un produs finit.

Un serviciu care depinde in primul rand de activitatea noastra, asadarvindem cunostiintele, rodul imaginatiei si a creativitatii noastre dar disponibilitatea pentru client (timpul nostru). Acestea trei, trecand peste alte costuri pe care le implica munca de fotograf, ar trebui sa fie cele mai importante. Pana la urma, oricine poate achizitiona in ziua de azi un aparat foto mai mult decat decent, dar nu oricine are cunostintele necesare sa il utilizeze creativ si nu oricine da dovada de creativitate, asa cum ar trebui sa dam noi, fotografii.

Asadar, atunci cand vreti sa va stabiliti tarife (sau pachete) pentru serviciile voastre foto, e bine sa va dedicati cateva ore si sa deschideti un fisier Excel, in care sa treceti toate costurile pe care le implica “meseria” de fotograf. Asa-zisul “cost of doing business“, cum spun americanii. Printre aceste costuri, se numara atat costurile de achizitie ale aparaturii foto, dar si costurile recurente (gen facutri, licente etc). Iata o lista de la care sa incepeti:

Costuri pe care le platiti o singura data (*), la achizitie:

  • Aparatul / aparatele foto
  • Obiectivele si luminile / blitzurile
  • Filtre, accesorii, carduri, acumulatori, rucsaci, genti de transport
  • Alte accesorii specifice
  • Laptop, calculator, monitor, unitati de stocare etc.

(*) E bine sa aveti in vedere faptul ca “recuperarea” (amortizarea) costurilor cu achizitia echipamentelor de mai sus se face, de obicei, timp de mai multi ani. Asadar, cand faceti calculele, impartiti aceste costuri la numarul de ani in care sperati sa utilizati echipamentele, pentru a avea o suma anuala fixa pe care trebuie sa o recuperati. Sigur, putem vorbi si de costul de vanzare al echipamentului dupa ce nu il mai folositi (cost recuperat) si de costuri de upgrade, dar sa lasam exemplul de acum sa fie destul de simplu.

Costuri recurente (lunare, anuale, etc):

  • Costurile cu licente (software)
  • Imbracamintea (ca doar nu va duceti sa fotografiati, in pijama)
  • Chiria spatiului in care va desfasurati activitatea
  • Costurile cu transportul (benzina, asigurari, masina etc)
  • Altele

In plus, in functie de specificul activitatii voastre ca fotograf si modul de organizare, trebuie sa aveti in vedere si urmatoarele costuri:

  • Costuri cu printingul
  • Costurile de livrare a fotografiilor finale catre client
  • Chiria studioului
  • Taxe si impozite, plati utilitati
  • Salarii, plati catre colaboratori etc.
  • Costuri de promovare (marketing, advertising etc)

Si, periodic, daca se aplica:

  • Costurile pentru workshopurile si training-urile foto la care participati
  • Carti, abonamente la publicatii despre fotografie etc

Notand toate aceste costuri intr-un tabel, va faceti o idee asupra INVESTITIEI voastre pentru a va putea desfasura activitatea.

Pe langa investitia initiala – bani pe care, bineinteles, trebuie sa vii recuperati – trebuie sa va ganditi si la PROFIT. Adica, o marja de bani care sa va ramana, dupa ce ati amortizat costurile de mai sus (si altele pe care le considerati necesare desfasurarii activitatii, dar pe care nu le-am inclus eu acum pe lista). Marja de profit o stabiliti singuri, dar e bine sa fie rezonabila si sa reflecte munca voastra intr-u totul. Aici putem vorbi cel mai bine despre cat valoreaza, de fapt, aportul tau ca fotograf (idei, creativitate, imagnatie etc).

Tragand linie, ar trebui sa aveti un cost total (sa zicem, anual) pe care il platiti pentru a va desfasura activitatea de fotograf si un anumit profit pe care il urmariti. Adunand cele doua aveti costul total pe care trebuie sa il obtineti in urma prestarii serviciilor voastre fotografice in urmatorul sezon / an. Este practic pretul final pe care trebuie sa il incasati de la toti clientii (adunati).

Acum, ganditi-va cate colaborari aveti in medie, in decursul anului / sezonului, cate evenimente etc si impartiti aceasta suma totala la numarul de colaborari / clienti. Astfel, veti obtine un pret mediu pe care ar trebui sa il cereti fiecarui client. Bineinteles, acest pret va fi AJUSTAT in functie de complexitatea fiecarei lucrari in parte, de tipul de eveniment etc, dar asta numai voi puteti decide cum jonglati cu preturile, astfel incat la sfarsitul anului, cand ati tras linie, dupa plata tuturor taxelor, chiriilor etc sa iesiti pe profit.

Un simplu exemplu de calcul, pur TEORETIC, ar putea fi urmatorul:

Exemplu de calcul TEORETIC

Exemplu de calcul TEORETIC

Asadar, din tabelul de mai sus reiese ca ar trebui sa percep un cost minim, teoretic, de aproximaitv 450 Euro / eveniment, daca vreau sa ies pe plus si sa ma incadrez in planul stabilit. Cu un profit minim, aproape nerealist de mic, dar iarasi zic, este doar un exemplu didactic de calcul. Si fara a tine cont de valoarea experientei anterioare acumulata de fotograf, cursuri etc.

Atentie, insa, la sfarsit trebuie sa tinem cont si de taxele si impozitele specifice modului nostru de organizare (SRL, PFA, etc). Asadar, pretul final trebuie indexat cu procentul de impozitare/taxare stabilit prin lege.

E simplu, nu? 

Iata ca acum avem o imagine mai clara asupra modului de calcul pe care il puteti utiliza pentru a va stabili preturile si pachetele pentru nunti, botezuri etc. Da, nu e un business ieftin, iar ca orice business implica costuri. Este si un mod de a constientiza, poate si pentru clienti, valoarea si costurile pe care le implica “job-ul” de fotograf si motivul pentru care preturile sunt cele care sunt.

Daca vreti sa descarcati tabelul Excel de mai sus, il gasiti aici.

Repet ce am zis la inceput si am spus-o de cate ori am avut ocazia, in acesti aproape 6 ani de cand am lansat Clubul Foto: niciodata nu lucram pe gratis! Nu ne ajuta nici pe noi, nici pe client si nici pe ceilalti fotografi!

Dupa cum ati vazut in tabelul de mai sus, meseria de fotograf implica costuri destul de bine definite, chiar daca la prima vederenu le constientizam. Depinde doar de noi sa ne vindem corect, sa ne respectam munca (mai intai noi pe noi si apoi sa cerem asta de la client) si, incet, sa educam clientii. Ar fi ideal, pentru toata lumea.

Voi cum va calculati costurile si preturile pentru serviciile foto/video pe care le prestati? Va astept la discutii, mai jos, in rubrica de comentarii.

Succes si spor la fotografiat! Sa aveti un sezon cat mai profitabil! 😉

Pregateste-te! Incepe Sezonul!

Si, pentru ca tot am vorbit de noi inceputuri, vreau sa va retin acum putin atentia asupra campaniei curente a celor de la Canon. Campania se adreseaza deopotriva fotografilor entuziasti si profesionisti care aleg aparatele Canon din gama semi-profesionala si profesionala si include atat reduceri de pana la 2.000 de Ron la aparatele foto pe care le vedeti mai jos cat si o serie de workshopuri foto pentru a va consolida cunostintele acum, la inceput de “an fotografic”.

Sursa articol: clubulfoto

Advertisements